◄ ツ

Thursday 7 March 2013

Berusahalah :)

Usaha tanda kejayaan
berdiri di atas kaki sendiri, walaupun didampingi oleh orang lain, tak seharusnya mengikut keputusan orang lain untuk mengurus kehidupan kita sendiri.. kita tahu apa yang kita mampu buat dan apa yang kita inginkan.. takdir itu hanyalah yg terbaik untuk kita cuma keputusan yang salah punca keburukan terjadi..

aku baru ja balik dari kem belia PSP tiga hari dua malam dekat Lata Celak.. aktiviti tak lah best sangat banyak ceramah ja, biasalah Pusat Islam yang ada kan kem ni.. so macam tu lah aktiviti dia, kan? tapi masa hari last tu, depa buat jungle trekking.. ni first time aku pergi buat benda macam tu, seriously memang penat..tiga hari dua malam aku tak tidur *gedik sangat nak pegi..hoho ~* masa redah hutan tu, ya Allah aku memang manja siot.. *terasa mengada disitu..HAHA* faham-faham ja lah, aku ni geli dengan pacat-pacat ni..bila dia naik atas kaki tu, maka suara aku ja lah yang dengar..ngeee :D nasib baik ada kengkawan tolong buangkan.. mula-mula aku rasa macam nak patah balik ja, tapi aku terus jalan sampai ke atas.. dekat atas tu ada satu batang pokok dekat tengah-tengah dia kosong then air keluar dari tanah melalui batang pokok tu, ya Allah lawa sangat :) 
masa nak turun kena redah hutan kena bergayut lah, and redah sungai.. lepas dah redah sungai nak turun bawah dah takdak tenaga dah, macam nak pengsan air untuk kumpulan aku dah habis tapi aku berjaya sampai and salah satu orang yang sampai awal dekat tapak kem tu..
aku pergi kem ni sorang-sorang ja, member yang rapat dengan aku tak pergi pun

semua benda yang kita buat dalam dunia ni perlukan usaha..kita nak makan pun kena ada usaha 
kalau kita taknak buka mulut and angkat tangan, makanan tu takkan masuk sendiri dalam mulut kita, kan ?
sama juga kalau kita taknak buka buku and baca, ilmu tu takkan masuk dalam kepala otak
begitu juga berkawan.. nak berkawan dengan seseorang tapi kita tak dekati dia, macam mana dia nak kenal kita
then sayang, kalau kita dah sayang sesuatu tu, tapi tak jaga macam mana orang lain tak curi dari kita..

aku baru sedar, orang yang kita rapat tu tak semestinya dia akan ada selalu dengan kita, and orang yang paling jauh jari kita semestinya dia tak kesah pasal kita..
# bila orang yang aku harapkan akan tolong and ingat dekat aku tapi sikit pun tak kesah.. sedangkan orang yang aku baru nak rapat dekat sana, selalu tunggu and ingat aku.. selalu take care and pimpin tangan aku
nampakkan dekat situ mana satu kawan and mana satu lawan..
*takkan berharap lagi*

untuk percayakan seseorang ada tiga benda dengan hati, perkataan dan perbuatan
hati mesti jujur and ikhlas nak buat sesuatu, perkataan iaitu kata-kata kita kena cakap bahawa kita betul-betul nak buat sesuatu dengan bersungguh-sungguh and perbuatan perlu tunjuk apa yang kita cakap tu adalah benar, memang kita ambik tahu pasal sesuatu benda tu..
kalau takdak salah satu dari tiga benda ni, memang susah nak dapatkan kepercayaan dari orang lain

- THE END -
Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment